Mustang Evolution Forum banner

2013 HID-koplampen verlichten niet goed (nieuwe lampen + ballast hebben het niet opgelost)

234 views 3 replies 2 participants last post by  crjackson  
#1 ·
Hallo allemaal, ik heb het gevoel dat dit een bekend effect moet zijn, maar ik kon het niet vinden in een snelle zoektocht door bestaande threads.

Ik heb een 2013 Mustang GT premium (HID/Xenon standaard koplampen) met 171.000 mijl. Mijn koplampen vertonen een verminderde intensiteit op afstand, hoewel de lampen zelf helder blijven. Vanwege een klein incident een paar jaar geleden moest ik een van de koplampen vervangen door een van Ebay. Dit was een vergissing, want ik ben er vrij zeker van dat de vorige eigenaar een hert heeft aangereden, want het rook sterk naar verbrand vlees de eerste keer dat ik hem aanzette en de HID-lamp had daadwerkelijk een deel van de borgring uitgekerfd (verbrand) tot het punt dat de lamp niet correct (loodrecht op de grond) kan worden geplaatst wanneer deze is geĂŻnstalleerd. Mijn probleem is dat zelfs met nieuwe DS3-lampen (Diode Dynamics) en het verwisselen van de ballasten (een is origineel, de andere is een Dorman-vervanging) het effect hetzelfde is. De koplampen gaan prima aan, verlichten de lampen goed, maar het lichtpatroon/de spreiding is erg diffuus. Ik kan de ene kant niet volledig richten (vanwege de hoek) en beide kanten missen het externe deel van de verticale afstelschroef. Met een schroevendraaier kan ik de OEM-koplamp nog steeds afstellen en beweegt hij de "straal" op en neer, waardoor ik denk dat de uitlijning niet het kernprobleem is (althans op de OEM-koplamp).

Mijn vraag is dan, is het waarschijnlijk dat de lens/projector zelf niet in staat is om de straal in een geschikt patroon te focussen, en is de beste/enige oplossing om een nieuwe behuizing te krijgen (die dan daadwerkelijk de projector/lens zou vervangen)? Ik heb geaarzeld om dit te doen, omdat OEM-behuizingen belachelijk duur zijn (800-1500 dollar, afhankelijk van wanneer ik heb gekeken, leverancier, enz.) en tot vorig jaar heb ik geen OE-vervangingsopties op de aftermarket gezien. Eindelijk heeft iemand goedkopere gemaakt (zie LMR en American Muscle) voor dichter bij 400 dollar per stuk. Ik heb nog steeds de fabrieks mistlampen in de grille die voldoende zijn voor mijn normale rijgedrag (ik rijd nu heel zelden met deze auto en altijd overdag), maar ik wil dit probleem oplossen voor een langere roadtrip in september.

Tot nu toe heb ik:
  • Lampen vervangen (OEM branden nog steeds, lijken redelijk helder) tussen OEM DS3 en Diode Dynamics DS3.
  • Ballasten vervangen (OEM en Dorman-vervanging)
  • Koplampassemblages verwisseld met de bovenstaande componenten
  • Uitgebreid gespeeld met koplampuitlijningsinstellingen/aanpassingen.

Bedankt aan iedereen met ervaring met dit probleem en inzicht te bieden
 
#2 ·
HĂ© iedereen, ik heb het gevoel dat dit een bekend effect moet zijn, maar ik kon het niet vinden in een snelle zoektocht door bestaande threads.

Ik heb een 2013 Mustang GT premium (HID/Xenon standaard koplampen) met 171.000 mijl. Mijn koplampen vertonen een verminderde intensiteit op afstand, hoewel de lampen zelf helder blijven. Vanwege een klein incident een paar jaar geleden moest ik een van de koplampen vervangen door een van Ebay. Dit was een vergissing, want ik ben er vrij zeker van dat de vorige eigenaar een hert heeft aangereden, want het rook sterk naar brandend vlees de eerste keer dat ik hem aanzette en de HID-lamp had daadwerkelijk een deel van de borgring uitgehouwen (verbrand) tot het punt dat de lamp niet correct (loodrecht op de grond) kan worden geplaatst wanneer deze is geĂŻnstalleerd. Mijn probleem is dat zelfs met nieuwe DS3-lampen (Diode Dynamics) en het verwisselen van de ballasten (een is origineel, de andere is een Dorman-vervanging) het effect hetzelfde is. De koplampen gaan prima aan, verlichten de lampen goed, maar het lichtpatroon/de spreiding is erg diffuus. Ik kan de ene kant niet volledig richten (vanwege de hoek) en beide kanten missen het externe deel van de verticale afstelschroef. Met een schroevendraaier kan ik de OEM-koplamp nog steeds afstellen en beweegt hij de "bundel" op en neer, waardoor ik denk dat de uitlijning niet het kernprobleem is (althans op de OEM-koplamp).

Mijn vraag is dan, is het waarschijnlijk dat de lens/projector zelf niet in staat is om de bundel in een geschikt patroon te focussen, en is de beste/enige oplossing om een nieuwe behuizing te krijgen (die dan daadwerkelijk de projector/lens zou vervangen)? Ik heb geaarzeld om dit na te streven, omdat OEM-behuizingen belachelijk duur zijn (800-1500 dollar, afhankelijk van wanneer ik heb gekeken, leverancier, enz.) en tot vorig jaar heb ik geen OE-stijl vervangingsopties op de aftermarket gezien. Uiteindelijk heeft iemand goedkopere gemaakt (zie LMR en American Muscle) voor dichter bij 400 dollar per stuk. Ik heb nog steeds de fabrieks mistlampen in de grille die voldoende zijn voor mijn normale rijgedrag (ik rijd nu heel zelden met deze auto en altijd overdag), maar ik wil dit probleem oplossen voor een langere roadtrip in september.

Tot nu toe heb ik:
  • Lampen vervangen (OEM branden nog steeds, lijken redelijk helder) tussen OEM DS3 en Diode Dynamics DS3.
  • Ballasten vervangen (OEM en Dorman-vervanging)
  • Koplampassemblages verwisseld met de bovenstaande componenten
  • Uitgebreid gespeeld met koplampuitlijningsinstellingen/aanpassingen.

Bedankt aan iedereen met ervaring met dit probleem en inzicht te bieden
Alleen koplampen (maak je geen zorgen over de specifieke hoogte, dit was na een tijdje met de uitlijning te hebben geknoeid). Let op de dimheid.
Image


Met fabrieks GT-grille gemonteerde mistlampen EN koplampen. Sterkere, lagere bundel, duidelijk mistlampen.
Image
 
#3 ·
Ik schrijf dit als vervolg voor iedereen die dit probleem in de toekomst heeft. Het vervangen van de behuizingen heeft mijn probleem opgelost.

Had de lampen en ballast moeten wisselen van de oude naar de nieuwe behuizing, wat snel en pijnloos was.

Mijn huidige theorie is dat mijn projectoren beschadigd/versleten zijn, of dat de chromen rand beschadigd was. Ik heb nieuwe koplampbehuizingen gekocht bij LMR (https://lmr.com/item/LRS-13007COE-K/mustang-headlight-kit-hid-13-14?token=1c3b5ca1-0673-4b13-9b3c-3b7712ee0544&utm_source=yotpo&utm_medium=email&utm_campaign=map, catalogusnr.: LRS-13007COE-K), aangezien de OEM-onderdelen vroeger meer dan $1000 per stuk kostten en ik nu een set imitatieonderdelen voor $450 voor het paar kan krijgen. Bovendien zijn de OEM-onderdelen nu niet meer verkrijgbaar (https://ford.oempartsonline.com/oem-parts/ford-composite-assembly-dr3z13008c?c=Zz1lbGVjdHJpY2FsJnM9aGVhZGxhbXAtY29tcG9uZW50cyZsPTEmbj1Bc3NlbWJsaWVzIFBhZ2UmYT1mb3JkJm89bXVzdGFuZyZ5PTIwMTMmdD1iYXNlJmU9My03bC12Ni1nYXM%3D).

Ze zijn fantastisch en hebben de lampmontage verbeterd van een paperclip-achtige draadbevestiging naar een cirkelvormige clip die zeer gemakkelijk past en waarvan ik verwacht dat deze de lamp op de lange termijn beter uitgelijnd houdt.

Ik zal een update geven als er iets verandert, maar ik raad het zeker aan.
Image

links = standaard/originele lamp/ballast/behuizing
rechts = nieuwe LMR behuizing, Diode Dynamics lamp, OEM ballast