Hallo allemaal, ik heb het gevoel dat dit een bekend effect moet zijn, maar ik kon het niet vinden in een snelle zoektocht door bestaande threads.
Ik heb een 2013 Mustang GT premium (HID/Xenon standaard koplampen) met 171.000 mijl. Mijn koplampen vertonen een verminderde intensiteit op afstand, hoewel de lampen zelf helder blijven. Vanwege een klein incident een paar jaar geleden moest ik een van de koplampen vervangen door een van Ebay. Dit was een vergissing, want ik ben er vrij zeker van dat de vorige eigenaar een hert heeft aangereden, want het rook sterk naar verbrand vlees de eerste keer dat ik hem aanzette en de HID-lamp had daadwerkelijk een deel van de borgring uitgekerfd (verbrand) tot het punt dat de lamp niet correct (loodrecht op de grond) kan worden geplaatst wanneer deze is geĂŻnstalleerd. Mijn probleem is dat zelfs met nieuwe DS3-lampen (Diode Dynamics) en het verwisselen van de ballasten (een is origineel, de andere is een Dorman-vervanging) het effect hetzelfde is. De koplampen gaan prima aan, verlichten de lampen goed, maar het lichtpatroon/de spreiding is erg diffuus. Ik kan de ene kant niet volledig richten (vanwege de hoek) en beide kanten missen het externe deel van de verticale afstelschroef. Met een schroevendraaier kan ik de OEM-koplamp nog steeds afstellen en beweegt hij de "straal" op en neer, waardoor ik denk dat de uitlijning niet het kernprobleem is (althans op de OEM-koplamp).
Mijn vraag is dan, is het waarschijnlijk dat de lens/projector zelf niet in staat is om de straal in een geschikt patroon te focussen, en is de beste/enige oplossing om een nieuwe behuizing te krijgen (die dan daadwerkelijk de projector/lens zou vervangen)? Ik heb geaarzeld om dit te doen, omdat OEM-behuizingen belachelijk duur zijn (800-1500 dollar, afhankelijk van wanneer ik heb gekeken, leverancier, enz.) en tot vorig jaar heb ik geen OE-vervangingsopties op de aftermarket gezien. Eindelijk heeft iemand goedkopere gemaakt (zie LMR en American Muscle) voor dichter bij 400 dollar per stuk. Ik heb nog steeds de fabrieks mistlampen in de grille die voldoende zijn voor mijn normale rijgedrag (ik rijd nu heel zelden met deze auto en altijd overdag), maar ik wil dit probleem oplossen voor een langere roadtrip in september.
Tot nu toe heb ik:
Bedankt aan iedereen met ervaring met dit probleem en inzicht te bieden
Ik heb een 2013 Mustang GT premium (HID/Xenon standaard koplampen) met 171.000 mijl. Mijn koplampen vertonen een verminderde intensiteit op afstand, hoewel de lampen zelf helder blijven. Vanwege een klein incident een paar jaar geleden moest ik een van de koplampen vervangen door een van Ebay. Dit was een vergissing, want ik ben er vrij zeker van dat de vorige eigenaar een hert heeft aangereden, want het rook sterk naar verbrand vlees de eerste keer dat ik hem aanzette en de HID-lamp had daadwerkelijk een deel van de borgring uitgekerfd (verbrand) tot het punt dat de lamp niet correct (loodrecht op de grond) kan worden geplaatst wanneer deze is geĂŻnstalleerd. Mijn probleem is dat zelfs met nieuwe DS3-lampen (Diode Dynamics) en het verwisselen van de ballasten (een is origineel, de andere is een Dorman-vervanging) het effect hetzelfde is. De koplampen gaan prima aan, verlichten de lampen goed, maar het lichtpatroon/de spreiding is erg diffuus. Ik kan de ene kant niet volledig richten (vanwege de hoek) en beide kanten missen het externe deel van de verticale afstelschroef. Met een schroevendraaier kan ik de OEM-koplamp nog steeds afstellen en beweegt hij de "straal" op en neer, waardoor ik denk dat de uitlijning niet het kernprobleem is (althans op de OEM-koplamp).
Mijn vraag is dan, is het waarschijnlijk dat de lens/projector zelf niet in staat is om de straal in een geschikt patroon te focussen, en is de beste/enige oplossing om een nieuwe behuizing te krijgen (die dan daadwerkelijk de projector/lens zou vervangen)? Ik heb geaarzeld om dit te doen, omdat OEM-behuizingen belachelijk duur zijn (800-1500 dollar, afhankelijk van wanneer ik heb gekeken, leverancier, enz.) en tot vorig jaar heb ik geen OE-vervangingsopties op de aftermarket gezien. Eindelijk heeft iemand goedkopere gemaakt (zie LMR en American Muscle) voor dichter bij 400 dollar per stuk. Ik heb nog steeds de fabrieks mistlampen in de grille die voldoende zijn voor mijn normale rijgedrag (ik rijd nu heel zelden met deze auto en altijd overdag), maar ik wil dit probleem oplossen voor een langere roadtrip in september.
Tot nu toe heb ik:
- Lampen vervangen (OEM branden nog steeds, lijken redelijk helder) tussen OEM DS3 en Diode Dynamics DS3.
- Ballasten vervangen (OEM en Dorman-vervanging)
- Koplampassemblages verwisseld met de bovenstaande componenten
- Uitgebreid gespeeld met koplampuitlijningsinstellingen/aanpassingen.
Bedankt aan iedereen met ervaring met dit probleem en inzicht te bieden